Szaleństwa pod choinką nie będzie. Polacy chcą wydać na świąteczny prezent średnio od 50 do 100 zł na osobę
Według przedświątecznego sondażu, konsumenci przeważnie zamierzają obdarować prezentami od 4 do 5 osób. Podobnie było rok temu.
Szału nie będzie
Z cyklicznego badania dotyczącego preferencji i intencji zakupowych konsumentów przed Bożym Narodzeniem, autorstwa UCE Research i Grupy Blix, wiemy, dla ilu osób w tym roku Polacy przygotowują prezenty. Najnowszy sondaż został przeprowadzony wśród ponad 1,1 tys. rodaków odpowiedzialnych w swoich domach za codzienne zakupy. Tegoroczne wyniki porównano z ubiegłorocznymi. Obecnie najwięcej kupujących chce obdarować od 4 do 5 osób (31%). Podobnie było rok temu (29%). Dalej w zestawieniu wskazywanych jest 6-7 bliskich (w br. - 22%, w ub.r. - 20%), 2-3 (w 2022 roku - 17%, w 2021 roku - 19%), więcej niż 10 (teraz - 13%, poprzednio - 15%), a także 8-9 (obecnie - 12%, wcześniej - 11%). Prezent dla 1 osoby deklaruje 2% ankietowanych. Tak samo było rok temu. Brak zdecydowania wyraża też 2% (w ubiegłym roku - 3%). Nie kultywuje tej tradycji tylko 1% respondentów (tak jak rok temu).
Uczestnicy sondażu zadeklarowali również, ile średnio wydadzą na pojedynczy prezent. Najczęściej padała kwota 51-100 zł - 47% (rok temu - 43%). Dalej w zestawieniu widzimy takie wartości, jak 101-200 zł - 27% (26%), do 50 zł - 12% (17%), 201-300 zł - 6% (6%). Natomiast 301-400 zł oraz 401-500 zł wskazało po 1% (poprzednio - też po 1%). Więcej niż 500 zł też podał 1% (rok temu było to 2%). Z kolei 5% respondentów pozostało niezdecydowanych (4%).
Kierunek online
Ankietowani poinformowali też, w jaki sposób w tym roku planują kupić gwiazdkowe prezenty. Zdecydowanie najwięcej wskazań ma realizacja zakupów w dwóch kanałach, tj. po części online i offline - 52% (rok temu - 45%). Na drugim miejscu są sklepy internetowe - 24% (poprzednio - 17%), a na trzecim - placówki stacjonarne - 20% (wcześniej - 33%). Natomiast 3% konsumentów jest niezdecydowanych (przed rokiem - 3%). Dla 1% kupujących ta kwestia nie ma znaczenia (w ub.r. - 2%).
Kategorie upominków
Z pytania wielokrotnego wyboru wiemy również, w jakich kategoriach Polacy planują kupić gwiazdkowe prezenty. Najczęściej wskazywane są kosmetyki - 64% (rok temu - 52%). Dalej są zabawki - 57% (64%), słodycze - 45% (51%), ubrania - 40% (40%), jak również perfumy - 29% (31%). Dwucyfrowe wyniki mają też takie kategorie, jak artykuły domowe - 17% (22%), biżuteria - 16% (20%), alkohole - 15% (18%), a także elektronika - 14% (18%). Natomiast na końcu listy są akcesoria sportowe oraz artykuły samochodowe - po 3% (poprzednio - odpowiednio 5% i 6%).
- Wzrost popularności kosmetyków względem innych kategorii może świadczyć o tym, że Polacy zaczęli zaciskać pasa. Rzadziej kupują np. perfumy, które z reguły bywają droższe. Z kolei spadek udziału zabawek rdr. może świadczyć o tym, że w tym roku prezentami dla dzieci częściej będą na przykład ubrania - stwierdza dr Krzysztof Łuczak, członek zarządu Grupy Blix, doktor nauk ekonomicznych Uniwersytetu Ekonomicznego
w Poznaniu.
Źródło zdjęcia: MondayNews